Thursday, April 12, 2012

~Mt. StoNg... Part 1~

Assalamualaikum....
ello semua.. apa khabar??? sori ye wat tertunggu tunggu entry gunung stong ni..
(budget ada org baca blog ni ke??)

akhirnya... panggilan dr gunung stong terlaksana..... sekian lama memendam rasa nk menawan puncak stong dan bersantai d air terjun tertinggi di asia tenggara.....
seperti biasa.. nim x mau citer byk.. lets the pictures tell the story...
ari jumaat tanggal 30 Mac...kitorg sume berkumpul di KL sentral....Jam 830 mlm.. keretapi ekspress senandung wau bergerak meninggalkan KL sentral.... hmmm.. aku dh byk kali naik keretapi tp ni first time aku nk naik keretapi duk katil... atas plak tu.. huhuhu risaunyer.. tergolek ke x nanti???? Rupanya bukan aku sorg je yg first time.. sume sama!! 2x5.... kecohnya kitorg.. sampai ada la sorg pokcik ni... hangin semacam.... ala..pokcik rileks ler... =p

koc kami......

pergghhh... rajin benor mamat ni!!



Uisshhh... cmne ni??? X kan la naik2 dh nk tdo???  Huh!!! nk tgk permandangan pun...gelap gulita ye... x nmpak apa.. kang nmpak entiti baru tau!!!!  Haiiissshh... dh kul 12.. terpaksa tdo weii.. sok  pg memerlukan tenaga yg byk... dh..dh.. tdo!! tido!!!....zzzzzzzzz......

kul 730am keretapi sampai stesen dabong... guide kitorg namanya odie. Sampai2.. kitorg bekpes dulu.. mkn nasi lemak...pergghhhh... pepagi dh mkn berat???? ok ke ni??? jap g nk trekking plak... tp... memasing habis gak sepinggan nasi lemak... k... siap2 diri.. kemas2 apa yg patut... eh..eh... ada kedai la.. ada jual brg2 hiking... eh.. ada tshirt mt stong!!!!  "kak... size apa yg ada?? wane apa???" (sambil aku duk cuba2 padan..) akk tu jwb... "wane itam tu selai je yg tinggal..." oooo... hmmmm.... tetba plak sorg mamat ni... "sy nk yg tu!!!" perrgghhh!!!!... ello... aku tgh pegang k.. amik la.. nk sgt!!!! huh!! 
stesen ktmb Dabong

posing bang... posing...


brmula d dataran gua ikan.. tp x masuk pun gua ikan...
Ok.. xtvt pertama dmulakan dgn mnjelajah gua2... ada 3 gua yg kitorg teroka.. gua gelap, gua keris dan gua batu tersusun... mula masuk gua dlm 9.30am....
bentuk kasut.....


formasi2 dlm gua..

ada laluan yg sempit giler sampai kena baring mengiring.. tp kami sume lepas ok!!!




 Kuar gua kitorg g lunch plak kat warung kak mah, kg jelawar... hajat d hati nk la mkn nasi dagang. Tp.. apakan daya .. xde pe yg tinggal... mkn je la...Pas lunch bergerak menuju resort gunung stong... dr jauh dh nmpak air terjun yg tertinggi di asia tenggara tu.. huhuhu


 Pukul 1.30mula bergerak trekking nk naik ke base camp. Memula lg dh disajikan dgn anak2 tangga... aku yg demam x bape nk kebah ni.. apalagi.. ada rasa nk pitam skit dsitu... mula pk2.. nk naik x.. nk naik ke x... beg dh rasa mcm pikul balak pun ada gak ni!!!! Tetengah hari bute... rentas air terjun.. matahari terpacak atas kepala.... watnye la aku pitam tergolek ke bwh sape nk tolong??? Jwbnya kutip je la nnti.. huhuhu...kuatkan semangat... berbalik kepada objektif utama misi kali ni... mendaki gunung stong!!!!




Setelah agak2 2 jam menempuh perjalanan, akhirnya kitorg sumer selamat sampai ke baha's camp site.. setelah memilih  tapak yg sesuai.. apalagi.. pacak khemah la....2 khemah.. satu laki.. satu pompuan... arrgghhhh lapar..lapar..lapar.....padahal bfast ns lemak.. lunch nasi... dh lapar lagi??? tenaga byk dh pakai td... hehehehheh..... ;)

sket lg bang.....


hoyeah...hoyeah.. dh sampai basecamp...


penempatan kami .... ;)


 jom g mandi2 dulu.... perrgghhhh... ni la rupanya air terjun tertinggi di asia tenggara yg selama ni aku asyik duk baca pengalaman org lain g....tgk gamba2 dlm majalah2.. baca travelogue2 org.. akhirnya.. aku berada di sini... terima kasih ya allah kerana diberi kesempatan untuk melihat kebesaranMu ... Subhanallah....
Ni lah air terjun yg tertinggi yg pernah aku sampai.. ye la..  apa la.. kan aku dh mention td.. yg ni air terjun tertinggi di asia tenggara... haruslah yg tertinggi yg aku dh sampai...

 lepas bermandi manda... masa utk masak for dinner..... hehehheehhe... continue next entry k......

No comments:

Post a Comment